Overig

Wat doet een preekvoorziener?

De preekvoorziener is iemand die aan het begin van het jaar het dienstenrooster vult met gast-predikanten voor het volgend jaar. Na overleg met de eigen predikant zijn alle bijzondere diensten al ingevuld (b.v. avondmaal) en de diensten waar de eigen predikant voor gaat. Voor de overige diensten, in 2022 waren dat 17 zondagen, vult de preekvoorziener gast-predikanten in. Hoe eerder je in het jaar belt, hoe meer kans.

Toen Ds. Sjoerd Muller onze gemeente verliet was het moeilijk om op zo’n korte termijn predikanten te vinden om deze zondagen voor te gaan. Gelukkig mailde Ds. B. Aalbers dat hij verhuisd was naar Zwolle en zijn agenda leeg had. Ds. B. Aalbers vult daarom nu de diensten van Ds. Sjoerd Muller in. Voor volgend jaar staan een aantal andere predikanten op het rooster waarmee begin 2021 al afspraken zijn gemaakt.

Een paar weken, voor de gast-predikant voorgaat, krijgt hij van de preekvoorziener bericht wie die zondag lector, en organist is. Tevens de vraag om de liturgie aan hen, het beamerteam en de jeugdouderling te mailen.

Suggesties zijn altijd welkom. Over enkele weken begin ik aan 2023.

Een spannende taak, die ik met veel plezier doe.

Groet,
preekvoorziener Regenboogkerk Epe