Iedere week maak ik een boodschappenlijstje: Wat heb ik nodig? Karnemelk, knäckebröd, fruit… Standaard elementen. Maar soms is het tijd voor variatie: neem ik vlees, of iets vegetarisch? Gun ik mijzelf een lekker toetje? Ik schrik soms van het eindbedrag, maar ik kan het betalen.

De komende tijd gaan we als ‘Regenboog gemeente’ ook boodschappen doen. Wat komt er op ons lijstje?

Eerst komt de menukeuze: Zijn we het erover eens dat we een nieuwe kerk gaan bouwen? Of is dat een luxe die in deze tijd niet meer te verdedigen valt?

Wordt het toch bouwen, dan ben ik benieuwd wat er op het lijstje komt. Vast geen kilgoten, een woord dat me aan het vorige gebouw herinnert. Vaak kwam het ter sprake op vergaderingen, was vervangen echt nodig. Ik heb ze voor de zekerheid maar even op internet opgezocht. Weet ik eindelijk, wat er bedoeld wordt!

Maar nu de toekomst, zegt u het maar, wat moeten we beslist niet vergeten? Een lichte, ruime kerkzaal met stoelen die je kunt verplaatsen? Een orgel en welja, een vleugel. Een geluidsinstallatie, uiteraard. Een gebrandschilderd raam? Oei, dat valt al in de categorie extra’s. Wel mooi, in de kleuren van de regenboog?

Een tuin? Nou ja, ik kan het toch proberen, een tuin met een bankje voor een goed gesprek. Door een open deur kom je in de stiltecentrum. Daar staat een kaars, daar ligt een bijbel, een gebeden boek. Loop je verder dan kom je op de plek waar je kaarten kunt kopen en tweedehands boeken. Door een raam zie ik in een grote zaal mensen samen creatief bezig. Hé, de glazen schuifdeuren zijn ook weer terug… en brengt me in de centrale hal.

Ik dwaal af. Maar dat was ook de bedoeling. En ik daag u/jou uit, want vermoedelijk zouden jullie hele andere dingen op het lijstje zetten. Een jeugdhonk met alles erop en eraan. Uitstekende sanitaire voorzieningen. Milieuvriendelijke verwarming. Een bioscoopzaal. Een keuken met eetkamer.

Denk er alvast over na wat u op het lijstje zou zetten. Want de dag komt, binnenkort, dat we die lijstjes naast elkaar gaan leggen. Zonder oordeel, zonder meteen te gaan strepen. Dat komt nog wel, langzaam maar zeker zal het ons duidelijk worden.

Straks ligt er één gezamenlijk boodschappenlijstje. En mocht er weer een echt kerkgebouw verrijzen en krijgt het ook een puntdak? Vergeet dan vooral de kilgoten niet!

Ds. Dineke van de Wetering