BuurtpastoraatKerkenraad

Hein Jansen is 85. Sinds zijn vrouw overleden is, heeft hij niet zoveel contacten. Hij vindt het fijn dat Mia, zijn contactpersoon uit de kerk, geregeld op bezoek komt. Met haar kan hij alles bespreken wat hij op zijn hart heeft. Eerder kwam de ouderling ook langs, maar ouderlingen zijn niet meer te vinden. Ja, één is er nog, die kan hij bellen als hij daar behoefte aan heeft. Maar voorlopig heeft hij genoeg aan de bezoeken van de contactpersoon. En de predikant komt ook jaarlijks langs. Met haar sprak hij over de moeilijkheden in het gezin van zijn dochter, dat deelt hij niet zo snel met anderen.

Zijn zus in het verpleeghuis krijgt bezoek van speciaal aangestelde pastorale vrijwilliger. Ja, daar moet je echt voor voelen, dat begrijpt hij wel, maar hij hoort goede berichten. Laatst kwam de buurtcoördinator bij hem thuis. Hij had een uitnodiging bij zich. Een gezellige middag staat op het programma, om de buurtgenoten beter te leren kennen. We zorgen voor vervoer, zei de man. Hij kan het altijd eens proberen.

Die zaterdagmiddag is de grote zaal in Antenne mooi versierd. Er is koffie en cake. Er is een spel met vragen, om elkaar beter te leren kennen. Daarna is er een broodmaaltijd. In de pauze komt een jonge man naar hem toe. Ik ben Mark, ik heb u weleens bij ons door de straat zien lopen. Kunt u zich alleen wel redden? En die grote tuin? Ja, dat gaat nog wel, alleen het hek valt bijna in elkaar. Bij de rondvraag staat Mark op en vraagt wie wil helpen het hek van Hein te repareren. Twee handen gaan omhoog. Dat is genoeg. Drie weken later op een zaterdag is het zo ver. Mia komt ook langs en neemt koffie mee en soep. Hein betaalt zelf de onkosten. Als ik iets terug kan doen, zegt Hein. Gewoon eens op bezoek komen zegt één van de helpers, dat zouden we heel gezellig vinden.

Mia steekt haar duim op! Zelf gaat ze naar een gespreksgroepje. Dat is niet in haar eigen buurt, maar er waren niet genoeg deelnemers, dus heeft ze zich daar aangesloten. Trouwens, ze gaat ook nog steeds naar een groep in de kerk onder leiding van de predikant. Haar man houdt het liever praktisch, en brengt in de buurt de nieuwsbrief rond voor wie die niet digitaal kunnen ontvangen. Zo heeft hij Hein ook leren kennen, en zijn prachtige tuin…
Laatst kreeg hij een dikke bos asters mee naar huis.

Hein, Mia en Mark bestaan niet echt, maar dat had u al door. Maar misschien bent u Hein of Mia, ben jij Mark? Misschien lijkt het u of jou een uitdaging om in uw buurt (door de kerk in te delen) een spilfunctie te hebben en bij lief en leed op bezoek te gaan of de contactpersoon te informeren. Komen er nieuwe mensen wonen dan krijg u bericht en heet u die welkom.

Met andere buurtcoördinatoren ( betere naam word nog gezocht) heeft u een paar keer per jaar overleg, zeker in het begin.

Zo zou het er ongeveer uit kunnen gaan zien. Vragen opmerkingen zijn altijd welkom, bijvoorbeeld bij de predikant. Zondag 30 mei is er na de kerkdienst een gemeenteberaad, te volgen via dezelfde kanalen als de kerkdienst. Droom mee, denk mee, leef mee, praat mee….

AMvdW