ZWO voor Kameroen

Dit jaar steunen we, via Kerk in Actie, het werk van de Lutherse Broederkerk in het droge noorden van Kameroen. Deze kerk ondersteunt haar gemeenteleden met duurzame landbouw en theologisch onderwijs. Driekwart van uw bijdrage voor dit project is voor duurzame landbouw en een kwart voor de predikantenopleiding.

Over Kameroen

Kameroen – officieel de Republiek Kameroen (Frans: République du Cameroun, Engels: Republic of Cameroon) – is een land in Centraal-Afrika, ontstaan op 1 januari 1961 door samenvoeging van Frans-Kameroen en een deel van Brits Kameroen. Voor de Eerste Wereldoorlog was Kameroen een Duitse kolonie.

Politiek klimaat

Dankzij een politiek stabiel klimaat heeft het land een goede infrastructuur opgebouwd. Ook kent het land goede landbouw en olie-industrie. Er is een tendens naar democratisering, maar tot dusver is de feitelijke macht in het land in handen van een kleine minderheid. De huidige president is Paul Biya en de premier is Joseph Dion Ngute.

Demografie

Kameroen is ongeveer elf keer zo groot als Nederland en ligt tussen de landen Nigeria, Tsjaad, Centraal-Afrikaanse Republiek, Congo-Brazzaville, Gabon en Equatoriaal-Guinea. De politieke hoofdstad is Yaoundé, maar de economische hoofdstad is eerder de kuststad Douala die grenst aan de Atlantische Oceaan.
Kameroen heeft ruim 27 miljoen inwoners. Daarvan is bijna 8 miljoen onder de 18 jaar en bijna 2,5 miljoen onder de 5 jaar. De levensverwachting bij geboorte is 62 jaar (verg. Nederland 82 jaar).

Veelvolkerenstaat

In Kameroen leven er meer dan 230 etnische groepen. Het is, meer dan andere Afrikaanse landen, een ‘veelvolkerenstaat’. Alle hebben ze een eigen dialect. De voornaamste bevolkingsgroepen zijn de Bantoes (Basa, Bakoko en Fang), de Bamiléké en de Fulani (Soedannegers). Frans en Engels zijn alle twee officiële talen in Kameroen. Verder worden er nog talen uit 24 verschillende Afrikaanse taalfamilies gesproken, waaronder Bantoe.

Godsdiensten

Kameroen heeft een meervoudigheid aan godsdiensten. De voornaamste zijn het katholicisme (ca. 30%), het protestantisme (23%), de islam (22%) en animistische godsdiensten (25%). De christenen wonen voornamelijk in het zuiden en het westen van het land. In het noorden van Kameroen overheerst de islam.