Kerkenraad

We zijn op zoek naar:

• Een ouderling pastoraat, liefst twee
  • Een ouderling kerkrentmeester, liefst twee
  • Een diaken, liefst twee.
  • Een jeugdouderling, duobaan mogelijk.

Iemand vroeg: Wat houdt dat eigenlijk in?

Ouderlingen, kerkrentmeesters en diakenen.

Deze drie (soorten) ambtsdragers vormen samen de kerkenraad. Het bestuur, zeg maar. ‘Ambt’ betekent dat niemand minder dan God mensen roept om verantwoordelijkheid te dragen in een gemeente. Je hoeft daarvoor niet een stem uit de hemel te horen: als mensen jouw talenten ontdekken en jij zelf hart hebt voor de gemeente zegt dat al genoeg.

Ouderlingen zijn verantwoordelijk voor wat we noemen ‘ de bediening van het Woord en de sacramenten’. Verkondigt de dominee geen onzin, vinden doop en avondmaal zorgvuldig plaats…

Scriba en voorzitter zijn ouderlingen met een bestuurlijk taak, maar zijn ook bij het hele leven van de gemeente betrokken.

Pastoraat gaat over het bezoek aan mensen bij lief en leed, geloofsvragen enz. Dit werk doen de twee pastorale ouderlingen in samenspraak met de dominee en de contactpersonen.

Er zijn ook ouderling-Kerkrentmeesters. Zij behartigen zaken van ‘vermogensrechtelijke aard’. Daarbij kun je denken aan alles wat met de inkomsten en uitgaven te maken heeft. De gebouwen dus, de kerk en de woning(en), de techniek, de salarissen.

Ook zijn er (waar mogelijk) ouderlingen die missionair zijn, denk aan zending en evangelisatie, en alles wat naar buiten gericht is.

En er zijn jeugdouderlingen, die zorg dragen dat het jeugdwerk goed loopt en ook jongeren opzoeken.

Diakenen zijn gericht op mensen die het moeilijk hebben. Dit kan zijn door schulden, door eenzaamheid, gevangenschap enzovoort. Ook de vluchtelingenproblematiek valt hieronder.

In de kerk zorgen de diakenen voor het avondmaal. Dat is niet toevallig: zij gaan voorop in delen en dat is wat aan de tafel gebeurt: brood delen, zoals Jezus zijn leven niet voor zichzelf hield. Ook de collecte is aan de diakenen toevertrouwd, giften die bestemd zijn voor goede doelen. Er zijn vrijwilligers die hen daarbij helpen.

Ambtsdragers worden in dat ambt bevestigd: zij zeggen in een kerkdienst ja tegen hun opdracht en ontvangen dan de zegen. Ook zegt de gemeente ja tegen de ambtsdragers en bidt voor hen. Een gemeente zonder ambtsdragers lijkt meer op een organisatie. We missen dan de link met Gods opdracht om Jezus’ lichaam op aarde te zijn. Dat is niet alleen jammer, dat is ook kerkordelijk gezien niet mogelijk.

Ben jij degene die ons komt versterken?

AMvdW