ActiviteitenZWO

ZWO – Fruitplukken najaar 2022

Gevraagd: hulp bij het plukken van appels en peren

Zoals bij de meesten van u bekend is organiseren de gezamenlijke ZWO-commissies (Goede Herderkerk, Grote Kerk en Regenboogkerk) al vele jaren het appels en peren plukken bij Arnold Bosgoed in Welsum en bij de Nijensteen in Veessen.
De vergoeding voor onze plukuren is voor het jaarlijkse project de grootste inkomstenbron.
Ook dit jaar zijn er weer plannen.
Vorig jaar hebben we € 6200,– voor het jaarlijkse project verdiend met het plukken. Een heel groot bedrag, waar we zeer dankbaar voor mogen zijn.
Vanaf september dit jaar gaan de opbrengsten naar het nieuw project van de ZWO: “Veilig koken en meer inkomen voor vrouwen in Bangladesh”.

Het eerste contact met de Arnold Bosgoed is onlangs weer geweest.
We waren erg benieuwd hoe het fruit ervoor staat.
Zoals het er nu uitziet lijkt het een redelijke opbrengst te worden.

We denken dat het plukken ergens rond eind augustus / begin september gaat beginnen.
De plukperiode is meestal zo’n 6 á 7 weken.

Als ZWO-commissies van de 3 kerken hopen we dat er ook dit jaar weer meerdere mannelijke en vrouwelijke vrijwilligers (vorig jaar hebben we geplukt met 35 vrijwilligers) zich aanmelden voor het plukken. Dit aantal loopt langzaam terug, mede doordat de pluksters en plukkers allemaal ouder worden.
Nieuwe, lees vooral jongere plukkers zijn dus zeer welkom.
Samen plukken is het combineren van het nuttige (geld bijeenbrengen voor een goed doel) met het aangename (lekker bijkletsen) en dat in de gezonde buitenlucht.

De vooruitzichten i.v.m. corona zijn gunstig. Als het zo blijft zullen we er in de komende plukperiode geen hinder meer van ondervinden.

Het is fijn om één of meerder dagdelen of een dag per week bij te dragen aan het welzijn van mensen in een armer land.
Samen met de plukkers en pluksters van de Goede Herderkerk, Regenboogkerk en de Grote Kerk maken vele handen licht werk.
Ook kan op de zaterdagen worden geplukt.

De coördinatie zal weer door Egbert Vrieling worden verricht.

Wanneer u interesse hebt om te helpen plukken, horen we dat graag. Dat kan per telefoon of per mail.
Wilt u dan tevens aangeven hoeveel tijd u ongeveer per week beschikbaar wilt stellen.
Na iedere keer plukken kunt u in het schriftje in de kantine bij de boomgaard de uren noteren en inschrijven wanneer u de volgende keer weer kunt plukken.
Heel flexibel dus!

Wij plukken vanaf de grond alleen laagstambomen. Dus geen klimwerk met de ladder!
De geplukte appels en peren kunnen direct in een verrijdbare bak gelegd worden.
Dus geen zwaar tilwerk met volle kisten.
De plukkers van vorige jaren worden binnenkort weer benaderd.

Mocht iets nog niet duidelijk zijn of er zijn nog twijfels, dan kunnen de contactpersonen altijd gebeld worden.

Vragen, opmerkingen of aanmelden kan bij onderstaande adressen:

Goede Herderkerk: Egbert Vrieling,              tel. 620995      gvrieling@hotmail.com

Grote Kerk            : Toos Huiskamp,             tel. 612972      tfhuiskamp@hetnet.nl

Regenboogkerk    : Henk Posthouwer,         tel. 616948      henkw1945@gmail.com