Overig

Dit is een sfeerbeeld van de Gereformeerde Kerk en Pastorie (de Regenboogkerk) aan de Beekstraat in Epe in 1940.

Hoe het begon
De Gereformeerde Kerk is op 14 november 1888 gesticht en is ontstaan door een afsplitsing van de Hervormde Kerk, ook wel Doleantie genoemd. De eerste ouderlingen van de nieuwe gemeenschap waren C.D. Bouwman en H. Rozendal Jzn. De gemeente begon met vijftien leden. In een lokaaltje achter het kerkhof kwam men tezamen. Dit lokaaltje stond in de buurt van het Molenpad cq Griséweg, waar nu ongeveer het wijkgebouw van de Burgerenk staat.

Een eigen kerkgebouw
In 1908 werd een eigen kerk, met 140 zitplaatsen, aan de Beekstraat gebouwd. Op de foto ziet u de Gereformeerde kerk in 1916. De woning naast de kerk werd in die tijd gebruikt als pastorie. Links ziet u een bruggetje over de Dorpsbeek naar de Lohuizerweg. Het burgemeester Sweerts de Landaspark is dan nog niet aangelegd; dit gebeurde in 1918. Ook het Pension Eben Haezer op de hoek Lohuizerweg met de Beekstraat is dan nog niet gebouwd. En verder is de Beekstraat nog een zandweg.

Het ledenaantal neemt toe
In 1938 werd dit gebouw afgebroken en werd een nieuwe kerk in gebruik genomen. Het ledenaantal breidde zich fors uit bij de aanstelling van Ds. J.J. Bajema. Enkele andere dominees uit de beginperiode waren: Ds. J.J.G. Geelkerken, Ds. P. Jukkenekke, Ds. I. Tonkens en Ds. J. Vrolijk. De foto hieronder is van 1940.

Er komt een zalencomplex bij
In 1968 kwam er aan de achterkant van de kerk, die aan de Dr. Van Voorthuyzestraat grenst, een zalencomplex genaamd de Antenne. Door een grote renovatie aangepast aan de eisen van de tijd, zoals o.a. voorzieningen op het gebied van brandbeveiliging en toegankelijkheid voor minder-validen. Het Antenne-gebouw wordt gebruikt voor diverse (kerkelijke, als ook niet-kerkelijke) activiteiten.

Bron: www.lohuizerbrink-epe.nl