Signalen

Wie van sport houdt, zit goed deze zomer, voor de t.v. dan. Wat krijgen we allemaal te zien, het EK voetbal, Wimbledon, de Tour de France, en natuurlijk de Olympische Spelen in Parijs. Bij al die evenementen is de grote vraag: wie gaat er winnen?

Maandenlang wordt er getraind. Selectiewedstrijden vinden plaats. En dan moet het gebeuren! Meedoen is al leuk, maar er gaat niets boven het grote succes, op het hoogste trappetje mogen staan, compleet met medaille, beker of gele trui. Sommige sporters hebben daar als kind al van gedroomd.

Wist u dat het woord succes niet in de bijbel voorkomt? ‘Voorspoedig zijn’, dat wel, ‘zegen ontvangen’ en ‘vrucht dragen’. Maar dat is heel wat anders. Een appel, om op dat laatste in te gaan, een appel is uiteraard niet competitief aangelegd. Hoe zou dat ook kunnen? Hij is afhankelijk van anderen. Van de boom, allereerst. En van degene die de boom verzorgt. Een mooie, gezonde appel is de uitwerking van wat anderen gedaan hebben. Appels leveren geen prestaties. Sporters wel. Ik zie in gedachten het Europese kampioensteam al staan, de voetballers laten zich toejuichen alsof ze de wereld gewonnen hebben, in plaats van een beker die ze niet eens mee naar huis mogen nemen.

Wat in de sport nog wel acceptabel is, streven naar winst, wordt in de maatschappij een hinderlijke mentaliteit. Waarom willen we ook daar als beste uit de bus komen.

Kinderen moeten hoge cijfers halen, ouders zoeken de beste scholen voor hen uit. Als ze talent hebben, moeten ze dat optimaal benutten. De idee is goed, maar je zult maar niet mee kunnen komen, niet dezelfde capaciteiten hebben, ben je dan een minder mens?

Soms gaat zelfs de kerk mee in die mentaliteit. Kijken we ook daar naar succes en rendement. Welke kerken groeien, welke staan hoog aan geschreven. Het is moeilijk daar niet aan toe te geven. De kerk is toch ook onderdeel van de maatschappij?

Toen Jezus zijn leerlingen opriep zijn werk voort te zetten, zei hij niet: veel succes!

Hij zei: wie in mij blijft zal veel vrucht dragen. Deze vrucht is niet in omvang weer te geven. Jezus komt ook niet langs om met ons de jaarcijfers door te nemen. Het enige wat telt is ons open te stellen voor zijn aanwezigheid. “Blijf in mij, dan blijf Ik in jullie’, zei hij tegen zijn leerlingen. En: “wie in mij blijft zal veel vrucht dragen”.

De toekomst van een kerk hangt niet van het beleidsplan af, hoe nuttig ook. Wel van onze dagelijks omgang met de Heer van de kerk.

AMvdW