Pasen 2022

Het mag weer: samen naar de kerk in deze bijzondere week!

Op maandag, dinsdag en aswoensdag, is er een korte wake in de Grote Kerk. Een half uurtje om stil te zijn, te zingen, te luisteren, zegen te ontvangen. Kostbare momenten in een luide, gehaaste wereld. Soms dringen geluiden van de straat door in de kerk, geen probleem, de stilte kan er wel tegen! Wie het nog nooit heeft ervaren, nodig ik uit om het zelf te proeven, op maandag, dinsdag, en woensdag. Liturgie en liedboek wordt uitgereikt. Aanvang 19.00 uur.

Stille Donderdag is het gezamenlijke avondmaal. Het is deze keer een lopende viering, waarbij een ieder zelf brood en wijn/druivensap kan pakken. Ds. Buijs is de voorganger. Op deze avond komt de wens van Jezus “dat zij één zijn” op bijzondere wijze naar voren. Over kerkmuren heen brood en beker delen is van grote betekenis! Voorganger is Ds. Buijs.

Goede Vrijdag scheiden zich dan toch de wegen weer, omdat de Goede Herderkerk hecht aan Avondmaal op deze dag. Zij vieren dat ’s ochtends ook met de bewoners van de Boskamp. Wij komen ’s avonds samen met de gemeenteleden van de Grote Kerk in ons kerkgebouw. Lezingen worden afgewisseld met muziek en zang. Het is een dienst waarin je als vanzelf stil wordt, omdat we hier komen bij het cruciale moment in de Bijbelse geschiedenis: Jezus neemt op zich de zonden van de wereld en draagt ze weg. De pijn van de oorlog, het onrecht, het tekort aan liefde, alles waarin de mens gefaald heeft, komt samen bij het kruis. Een nieuwe mens zal opstaan, in dat geloof zijn we getuige van Jezus’ sterven.

Stille Zaterdag scheidt de vrijdag van de Paasmorgen. Als we in de avond samenkomen, breekt het licht al door. Drie Paaskaarsen, gloednieuw, komen binnen en licht verdeelt zich van kaarsje tot kaarsje. Verhalen klinken van schepping en bevrijding. We gedenken onze doop, die met die weg alles te maken heeft. Ds. Versteeg is de voorganger.

Paaszondag – eredienst
Wat er voor, na en om de dienst heen gebeurt, leest u vast elders op deze site. Het wordt feest, voor het eerst in drie jaar weer samen Pasen vieren in de kerk!
Een nieuw begin, heb ik boven de preek geschreven. Dat geldt voor ons, dat geldt voor Maria, die de opgestane Heer ontmoet bij het open graf. Hij gaat haar voor, dat is veelzeggend. Een nieuw begin is nooit een terugkeer naar het oude, hoe goed het ook geweest kan zijn. Wat komt is nog veel mooier en allen mogen er in delen. Daarom moet er geëvangeliseerd worden, dat wil zeggen de goede boodschap, het εὐαγγέλιον moet de wereld in. Maria zeg het kort en krachtig: ik heb de Heer gezien. Dat verandert voor haar alles! Daarvan weer samen te mogen zingen: ik kijk er naar uit!