Overig

In het EO-programma ‘Zie je zondag!’ gaat presentator Marleen Stelling op zoek naar de kracht van de kerk. In de tweede serie van drie afleveringen staat de protestantse Regenboogkerk in Epe centraal. “Overal in Nederland komen mensen samen in de kerk om hun geloof in God te delen. Op zondagochtend, maar ook doordeweeks”, zegt Marleen.

Zie je zondag!

Voor ‘Zie je zondag!’ duikt Marleen Stelling in de wereld van protestantse gemeenten; van conservatief tot vrijzinnig, van ingetogen tot uitbundig, van traditionele dorpskerk tot migrantenkerk. Hoe geven kerken zichzelf vorm om in deze tijd relevant te zijn? “Ik ga ontdekken wie die mensen zijn en wat hen met elkaar verbindt. Ik ben net moeder geworden en snap nu nog meer hoe we elkaar nodig hebben. Kerken zijn zeker nog relevant; voor veel mensen is de kerk dé plek waar je elkaar ontmoet.”

Eerste Epese aflevering

In de eerste uitzending ontmoeten de kijkers Sita de Winter. Niet te scheiden van haar gitaar, waarmee ze zich vol energie en passie inzet voor de jongeren in de kerk. Hoewel de gemiddelde leeftijd van de kerk steeds hoger wordt en de kleur steeds grijzer, weerhoudt het de gepensioneerde Sita niet om jongeren blijvend te enthousiasmeren voor de kerk.

Marlinde de Jonge is een uitzondering op de regel, ze is 18 jaar en gelovig. Ze bezoekt de Regenboogkerk en helpt mee bij een WhatsApp-cursus die gegeven wordt voor de ouderen in het bijgebouw van de kerk. Marleen ontmoet zowel Sita als Marlinde en ontdekt zowel de mooie als de lastige kanten van een vergrijzende kerk.

Deze uitzending is te zien op zondag 29 september om 9.15 uur op NPO 2.

Tweede Epese aflevering

In de Regenboogkerk wordt veel georganiseerd blijkt uit de tweede aflevering. Zo kan iedereen elke maand een viergangenmenu eten bij ‘de Heerlijckheid’. Een enthousiast team van gepensioneerde dames verzorgt de maaltijd.

Eén van die dames is Els van Bemmel. Hoewel zij niet gelovig is, heeft zij na het overlijden van haar man de kracht van de gemeenschap aan den lijve ondervonden.

Marleen bezoekt de kerkdienst en ontmoet daar een vaste bezoeker van de Heerlijckheid: de 60-jarige Piet Zeeman, die aan de rand van Epe woont en boeken bindt. Een aantal jaren geleden kwam hij weer terug bij het geloof van zijn jeugd. Het gemis van zijn overleden moeder is groot, maar de Regenboogkerk is zijn thuis geworden.

Deze uitzending is te zien op zondag 6 oktober om 09.15 uur op NPO 2.

Derde Epese aflevering

Ouderling van de Regenboogkerk, Ineke Posthouwer, neemt haar taak met plezier serieus, zien we in de laatste uitzending. Ineke bezoekt iedereen in haar wijk regelmatig en juist ook de mensen die nooit in de kerk komen. Met een verse koek, taart of pannenkoeken komt deze bakkersdochter bij iedereen binnen voor een goed gesprek of gewoon een stukje aandacht.

Juist dat is kerk-zijn, omzien naar elkaar. Haar man Henk is een echte dorpsman, actief op allerlei fronten. Onder andere als dorpsdichter en als taalcoach van een Syrisch gezin. Ook ontmoet Marleen beeldhouwster Klaasje Grotenhuis. De Regenboogkerk is een warm bad geweest voor Klaasje toen zij in een lastige periode zat. Ze heeft een bijzondere vriendschap ontwikkeld met de 97-jarige Jet. Als die 98 jaar wordt, verrast Klaasje haar.

Deze laatste uitzending is te zien op zondag 13 oktober om 9.15 uur op NPO 2.

Aflevering gemist?

Terug kijken kan via NOS uitzending gemist: https://www.npostart.nl/zie-je-zondag/VPWON_1309347

Bron: https://www.veluws-nieuws.nl/reader/59470/1256056/zie-je-zondag-vanuit-regenboogkerk-portret-kerkgangers-uit-epe