“Wat ben jij een ongelovige Thomas!”

Is die uitdrukking nog bekend? Ik vermoed dat veel mensen geen idee meer hebben wie hij is. Maar ik kan me vergissen: in ‘The Passion’ stond hij dit jaar centraal. Laat ik in ieder geval onze kennis even opfrissen.

Thomas was een leerling van Jezus. Drie jaar is hij met hem meegetrokken, het land door. Hij heeft dingen gezien die wij niet voor mogelijk houden. Water veranderde in wijn, een verlamde kon weer lopen…

Maar nu is daar een einde aan gekomen. Jezus is gearresteerd, ter dood veroordeeld en inmiddels terecht gesteld. Denk je iemand te volgen die iets bijzonders te bieden heeft, blijkt hij machteloos als het eropaan komt.

Geen wonder dat Thomas ongelovig reageert als zijn vrienden enthousiast melden: We hebben Jezus gezien. Ja, dat zal wel. Dat geloven ze toch zeker zelf niet. Thomas wil hem eerst zelf zien en voelen: “Als ik mijn handen leg op zijn wonden, dan geloof ik het en niet eerder”.

Ja, dat begrijp ik, ik zou het ook niet geloven als iemand mij zou vertellen dat hij een overledene ontmoet had. Beroepshalve kom ik vaak op een kerkhof en laatst ook privé. Hoe mooi kerkhoven ook kunnen zijn, ze benadrukken dat mensenlevens voorbijgaan. Onomkeerbaar is de dood.

Nee, Thomas gelooft niet dat Jezus zijn graf heeft verlaten. Maar een week later staat hij oog in oog met hem. En mag hij doen wat hij gezegd heeft, zijn handen leggen op de littekens van de gekruisigde. Zijn twijfels zijn weg. Hij gelooft!

Maar de onze? Het is Pasen geweest. We hebben het gevierd: de Heer is waarlijk opgestaan klonk het in de kerk. Waarlijk: geen verzinsel dus. Hoe weten we dat? Het stond niet in de krant. Er zijn geen foto’s van. Thomas heeft hem gezien, wij niet. Jezus kan alleen maar zeggen: Wie mij niet ziet, en toch in mij gelooft is gelukkig.

Gelukkig? Ja, want Jezus is geen eenling, hij is de eerste van velen. We mogen geloven dat ook onze dierbaren zullen opstaan uit de dood. Ik wil daaraan niet twijfelen. Ik wil geloven dat God ons nooit in de steek laat. Ook niet in het graf. Zo kennen we Hem, als een God die trouw is. Geloven wij dat?

“Geloven is de zekerheid dat alles waarop we hopen werkelijkheid wordt” lees ik in de bijbel. Daar moeten we het mee doen.

AMvdW

(ook geplaatst als Kerkkronkel in ‘De Sprengen’)