Signalen

Zoals sommige gemeenteleden wel weten ben ik bepaald geen fan van Lewis Hamilton. Nee, zult u zeggen, dat hadden we ook helemaal niet verwacht, dat is toch die Formule 1 coureur? Ik hoor het al, u bent al net zo bevooroordeeld als ik zelf. U kent mij niet (zo goed als u dacht) en ik ken Lewis Hamilton uiteraard helemaal niet. Om duistere redenen vind ik het gewoon niet fijn als hij won. Maar vorig jaar las ik iets over hem in het N.D. dat mij goed deed.

Lewis is een oprecht christen en een trouwe kerkganger.

Dat laatste is moeilijk te combineren met zijn sport. Wedstrijden, vooral in andere werelddelen, zijn nog al eens onder kerktijd, zoals ook gemeenteleden al lang gemerkt hebben. Rondetijden worden tot aanvang van de dienst op de mobiele telefoon bijgehouden. Ik mag toch aannemen dat men daarna niet meer kijkt, totdat het tijd voor de koffie is!

Op zondagen dat hij thuis is gaat Lewis graag met zijn vrienden naar de kerk. Eerst samen ontbijten, en dan de dienst bij wonen. Net als wij beleeft hij daar de ene keer meer aan dan de andere. Soms denkt hij ‘wauw’, ik weet weer waarom ik dit doe. En soms gaat het allemaal langs hem heen. Even weer resetten, terug komen bij je kern, dat is voor hem de essentie van een eredienst. Iedere dag tijd maken om te bidden helpt hem ook daarbij.

Ben ik nu fan van Lewis?

Nee, laten we het niet mooier maken dat het is. Om de waarheid te zeggen volg ik de sport al jaren niet meer, op de uitslagen na. Ik heb meer bewondering voor de wielrenners van de Tour de France, die op eigen kracht naar boven klimmen. De Formule 1 is een super commerciële wereld, en vermoedelijk zeer belastend voor het milieu. Ook nemen de rijders grote risico’s, al zullen er in het dagelijkse verkeer meer ongelukken gebeuren. Toch vond ik het bericht te verrassend om u te onthouden.

Met Lewis naar de kerk betekent niet: in gedachten de race volgen onder de preek, maar net als hij je steeds weer (en soms niet) te laten verrassen door een eredienst. Wat je ook wint, of hoe vaak je ook verliest, de basis van het leven is de relatie met God is. Je dat op zondag weer bewust worden is broodnodig. U hoort mij dat vaak genoeg zeggen, daarom is het goed dat nu eens een ander aan het woord kwam.

AMvdW