Jeugdwerk

In de adventstijd leven we toe naar het kerstfeest. We kijken naar wat komen gaat en vragen ons af: Is het al zover?

Het thema bij de kinderdienst van deze periode is daarom: Weet jij hoe laat het is?

Advent is een periode van verwachten, van reikhalzend uitkijken naar wat komt. Bij verwachting speelt tijd een belangrijke rol: Hoelang duurt het nog? Je kunt op je horloge of op de kalender kijken om te zien hoever de tijd gevorderd is. Maar soms kun je ook aan andere dingen zien of je verwachting al bijna vervuld wordt.

De Bijbelverhalen van deze periode laten zien hoe mensen met een ‘vooruitziende’ blik hebben uitgekeken naar de komst van de Heer. Wie de verhalen uit de Bijbel hoort, weet hoe laat het is: God komt naar de mensen toe!

Voorin de kerk komt een grote klok te staan. In de loop van de adventstijd verschijnen er verhalen op de wijzerplaat. Die verhalen laten zien hoe laat het is: Ze maken duidelijk dat de Heer niet ver weg is. We krijgen bezoek van verschillende klokkenmakers, die hierover vertellen.

En ook thuis kunnen gezinnen dit jaar weer samen toeleven naar het Kerstfeest. Bij het adventsproject hoort namelijk een speciaal boekje met leuke opdrachten, verhalen en gebeden voor iedere dag. Het boekje is zo gemaakt dat kinderen van verschillende leeftijden ermee aan de slag kunnen.

Op de eerste Adventszondag (3 dec) delen we de boekjes uit of we brengen ze na die tijd even langs. Voor elk gezin is er 1 boekje beschikbaar.

Met ons kleine groepje kinderdienstleiders hebben we toch weer kunnen regelen dat er elke zondag in de Adventsperiode kinderdienst is, op 24 dec. na. Alleen op die laatste Adventzondag vindt u de kleurplaten-trolley bij de Antenne-ingang van de kerkzaal. Er is die ochtend wel oppasdienst, dus de jongere basisschoolkinderen zouden zich evt. daarbij kunnen voegen. Deze keuze is mede gemaakt in het licht van de Kinderkerstmusical ’s avonds, de Kerstnachtdienst op de hei en de ochtenddienst op Eerste Kerstdag, waar altijd veel gezinnen bij zijn.

Op kerstochtend hebben we overigens wel een extra feestelijke kinderdienst!

Tot snel!

De kinderdienstleiding