PKN
Welkom bij de Regenboogkerk Epe
 
"Ik ben toch niet gek?" "Ik ben toch niet gek?"

Uitgerekend in de veertigdagentijd, de tijd van lijden en afzien, kwam de KRO met de resultaten van het onderzoek “God in Nederland” op de proppen. Of zoals theoloog Stefan Paas het noemt: de tienjaarlijkse koude douche. Dat bleek. Kerkgangengeloof is in Nederland de afgelopen tien jaar nog verder afgenomen. 82% van de Nederlanders komt zelden of nooit meer in een kerk. 14% van de Nederlanders gelooft nog in een persoonlijke God en (het meest opvallend) het aantal mensen dat zichzelf nog “spiritueel” noemt, nam af van 40 naar 31%.

“Ik ben toch niet gek?” kun je jezelf als gelovige afvragen. Wat doen we verkeerd? Waarom is er zo’n onverschilligheid tegenover God en geloof, soms zelfs in onze meest nabije kring van familie? Een aantal opmerkingen hierbij aan de hand van de Bijbel, waarin we ook lezen dat mensen de radicale boodschap van Jezus’ navolging maar moeilijk kunnen pruimen. In Johannes 6: 60 zeggen de mensen: “Dat zijn harde woorden. Wie kan daar naar luisteren?”(…)
Toen trokken veel leerlingen zich terug en gingen niet verder met Hem mee”. Leegloop. Ontkerkelijking. Beroerde statistieken. Toch schrikt Jezus hier niet van. Ook al doet het Hem verdriet, Hij past zijn boodschap niet aan. En aan de twaalfapostelen die nog bij Hem staan vraagt Hij zelfs: “Willen jullie soms ook weggaan?” En dan dat onvergetelijke antwoord van Petrus: “Naar wie zouden we moeten gaan, Heer? U spreekt woorden die eeuwig leven geven.”
Wat te doen? Ook dat reikt Jezus ons aan. Wees het zout in een flauwe, futloze maaltijd. Wees een warme vlam in een zee van kille duisternis. Dat gaat al uit van een minderheidspositie. Maar daardoor valt het de mensen juist op.  Zout, licht: het is wat het is. Het kan niet anders. Dus gaan we door. Met geloven, met bidden, met het vieren van geloof en liturgie. Met het delen van Gods goede boodschap op onze eigen tijd en plaats. Want gek zijn we niet. Of om met de woorden van theoloog Anton de Wit deze week te eindigen: “Mijn zorgen gaan niet uit naar het christendom. Ik vind de conclusies van het rapport vooral zorgelijk voor Nederland. Wie niet langer in God gelooft, ook dat leert de geschiedenis steeds opnieuw, gaat in de gekste dingen geloven; in allerhande zweefgoeroes, popsterren of populisten, in geld of macht of mode, of de Blijde Boodschap van de Vergoddelijkte Wetenschap.”
Hij heeft gelijk: de wereld om ons heen verlangt ten diepste naar vergeving, naar troost, naar woorden van eeuwig leven. Goed dat het Pasen is.

Sjoerd Muller 
 

terug
 
 

ochtenddienst
datum en tijdstip 19-08-2018 om 9.30 uur
meer details

Clubben
datum en tijdstip 19-08-2018 om na de ochtenddienst
meer details

 
Beluisteren kerkdiensten

U kunt onze kerkdiensten, live en nadien, beluisteren via www.kerkomroep.nl

Voor uitleg klik hier
 
 
"Kerk op schoot"

 
Bloemen in de kerk

zondag 3 juni 2018
 
 
Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.