PKN
Welkom bij de Regenboogkerk Epe
 
Eigen volk eerst! Eigen volk eerst!

Daar stonden ze, zwart op wit, die lelijke woorden, eigen volk eerst! Midden in de nacht had iemand ze op een muur gekalkt. Hier geen plek voor vreemden.  Joden en zigeuners hebben dat in de Tweede Wereldoorlog aan den lijve ondervonden.  Er was toen een economische crisis in Europa. Conclusie: als mensen menen zelf tekort te komen, is er voor anderen  geen plaats. Alleen in tijden van overvloed kunnen we het ons veroorloven royaal te zijn.  Anders gaan eigen mensen voor.
   
Is er tekort in Nederland? Dat hangt er van af, vermoed ik. Er is overvloed.  Maar die is niet gelijkmatig verdeeld. In een ingezonden brief in  de krant verwees iemand naar de woning van Mark Rutte waar hij ongetwijfeld heel plezierig woont. Voor hem geen plek op de wachtlijst om een sociale huurwoning te verkrijgen. Een ander noemde Wassenaar als ideale locatie voor opvang van asielzoekers, op de golfclub misschien, of in villa Eikenhorst?
   
Ik geef toe: de arme kant van de samenleving ken ik niet uit ervaring.  Ik ben dan wel met niets begonnen na mijn studie, met tweedehands spulletjes en mijn moeders oude fornuis, maar er stond wel een woning klaar en er was werk.  De wanhoop om met weinig rond moeten zien te komen is mij vreemd.  De ervaring ‘niet gehoord en niet gezien te worden’ eveneens.  Nu er zoveel vluchtelingen komen ‘moet er iets gebeuren’ en blijkt er onder druk meer mogelijk dan je zou denken. Dat is prachtig! Maar zuur voor wie denkt: mij lieten ze stikken.
    
Nu denkt niet iedere minder gefortuneerde per definitie slecht over vreemdelingen.  Reizigers in verre landen komen soms thuis met ontroerende verhalen over gastvrijheid van mensen die zelf bijna niets hadden.
Mensen die hun laatste maaltijd met je willen delen, en daar niet van af te houden zijn. Ik dacht even aan het bijbelverhaal over de weduwe van Sarfath. In een tijd van hongersnood raken al haar voorraden op. Nog één maaltijd zal ze met haar zoon kunnen gebruiken, dan moeten ze sterven. De vraag van de profeet Elia, een buitenlander notabene, of hij mee mag eten kan ze dan ook niet zondermeer met ‘ja’ beantwoorden. Maar als ze het erop waagt, wordt ze gezegend door God en blijkt dat er elke dag weer meel in de pot zit en olie in de kruik …
    
Verbittering leidt tot harde taal. Mensen zien elkaar als concurrenten.  Vluchtelingen worden dan opmakers en profiteurs in de ogen van wie er al woonde. Extremistische bewegingen weten mensen achter zich te krijgen. In Bonn steekt iemand de kandidaat-burgermeester neer. In Nederland…   houden we ons hart vast. Kan wijsheid en liefde het opnemen tegen kreten die veel beter in het gehoor liggen.  Kan ‘eigen volk eerst’ veranderd worden in ‘samen delen’.   Toen de zoon van de weduwvrouw in Sarfath plotseling stierf, zette Elia zich voor haar in.
Hij ruste niet voor God hem gehoord had en het kind tot leven had gewekt. De arme doet er toe bij God. Dus zal de arme er ook voor ons toe doen. En de vreemdeling. Dan is net als in Sarfath meer mogelijk dan we ooit hadden kunnen dromen!

Ds. van de Wetering
 

terug
 
 

Gebedskring Daniƫl
datum en tijdstip 16-10-2018 om 08.30 uur
meer details

Bijbelkring
datum en tijdstip 16-10-2018 om 09.30 uur
meer details

To You
datum en tijdstip 16-10-2018 om 20.00 uur
meer details

Ochtenddienst
datum en tijdstip 21-10-2018 om 10.00 uur
meer details

 
Beluisteren kerkdiensten

U kunt onze kerkdiensten, live en nadien, beluisteren via www.kerkomroep.nl

Voor uitleg klik hier
 
 
"Kerk op schoot"

 
Bloemen in de kerk

23 september 2018
 
 
Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.